Een taalcursus kiezen voor uw werknemers

Het kiezen van de juiste taalopleidingen voor uw medewerkers is een beetje zoals elk ander project. Het eerste wat u moet doen, is bepalen wat u precies wilt bereiken. Denk goed na over wat u wilt dat de werknemer of werknemers van uw bedrijf kunnen in een andere taal en giet dat in afgelijnde doelstellingen. Wat u daarbij kan helpen, zijn de voorgedefinieerde taalniveaus die door verschillende instanties werden vastgelegd. Een goed voorbeeld, dat prima werkt in een internationale context, zijn de Europese taalniveaus of CEF (Common European Framework). Die kunnen voor elke taal variëren van A1 (basiskennis) tot C2 (moedertaalspreker). Wanneer u het gewenste niveau hebt bepaald, kunt u naar aanbieders van taalopleidingen stappen met vragen als:

 

  • Kunt u ons helpen met het bepalen van het huidige taalniveau van onze medewerkers?
  • Welk programma kunt u voorstellen om onze medewerkers het gewenste niveau te doen behalen?
  • Hoe lang zou dit proces in beslag nemen?

 

De juiste taalcursussen voor uw bedrijf

Wanneer u antwoorden begint te krijgen van aanbieders van taal opleidingen, bekijk die dan meteen met een kritisch oog. Wat voor vragen stelt de aanbieder aan u? Stelt hij u überhaupt vragen of zegt hij gewoon wat u moet doen? Of antwoordt hij gewoon bevestigend op al uw vragen? Waar u naar moet zoeken, is een aanbieder van taal opleiding waarvan u het gevoel hebt dat hij oprecht geïnteresseerd is in uw bedrijf en in uw business noden. Beschouw het daarom als een goed teken wanneer de door u gecontracteerde leverancier u vragen stelt als:

 

  1. Wat moeten uw werknemers doen in de vreemde taal?
  2. Wat is de functie van de werknemer die een vreemde taal wilt leren?
  3. In welke context zal uw werknemer de vreemde taal moeten gebruiken?

 

Wanneer u van uw expert in taalopleidingen enkel vragen krijgt die betrekking hebben op zaken als lestijden, studentenaantallen enz., mag u ervan uitgaan dat hij niet echt geïnteresseerd is in uw uitdagingen en het belang ervan misschien zelfs gewoon niet begrijpt. Als u wilt dat de taalopleidingen hun doel niet missen, moeten ze zo zijn opgemaakt dat de student van meet af aan een duidelijk verband ziet tussen de taalcursus en de dagelijkse praktijk in zijn professionele of persoonlijke leven.

 

Taalcursussen: verschillende methodes

Nadat u hebt bepaald welke aanbieders van taalopleidingen in aanmerking komen voor uw bedrijf, wordt het tijd om te bepalen welke methode er zal worden gebruikt. Vraag hierover de ideeën van de verschillende leveranciers. Welke methodes raden zij u aan? Wanneer u de suggesties van de verschillende aanbieders met elkaar vergelijkt, zal u meteen weten welke bedrijven veel ervaring hebben met het geven van taalcursussen voor bedrijven en welke niet. Vraag de aanbieders zeker ook eens expliciet naar hun visie op taalopleidingen. Hebben ze zo’n visie eigenlijk wel?

 

Zorg er in ieder geval ook voor dat u zelf een open geest houdt wanneer het over de methodes voor taal cursussen gaat. Het is geen goed idee om zelf al te veel met een vooraf bepaald stramien op de proppen te komen als: “we willen vier groepen met vijftien werknemers die elke week negentig minuten hun Frans oefenen.” Dit is misschien de manier waarop u dit bij vroegere taalopleidingen hebt gedaan, maar daarom is het nog niet de beste manier om een taal te leren. De kennis omtrent taalopleidingen staat zeker niet stil, laat u dus adviseren door een expert met een actuele kennis van zaken.