La Place

La Place het succesvolle eetcafé van V&D

La Place staat landelijk goed bekend als een plek waar je lekker en vers kan eten. Het bedrijf heeft wat tegenslagen gekend de afgelopen jaren, maar heeft in 2016 toch nog een omzet gekend van 100 miljoen euro. Maar wat is nu de sleutel van succes geweest voor dit bedrijf?

La Place de weg naar succes

Het bedrijf La Place is gestart in 1987. In dit jaar werd het eerste filiaal geopend in de stad Utrecht. Dit gebeurde onder leiding van het moederbedrijf V&D. Het moederbedrijf was gevestigd in grote warenhuizen. Dit was dan ook de perfecte locatie voor een eetgelegenheid zoals La Place. Het begon met de verkoop van wat Franse broodjes. Maar ze kwamen er al snel achter dat de concurrentie hierop te groot was. Dus stapte ze over op broodjes uit een ander culinair land, namelijk Italië.

Naast de broodjes, begonnen ze met de verkoop van vers geperste sinaasappelsap. Door het overgrote deel van de klanten werd echter niet geloofd dat het vers was geperst. La Place ondernam daarom actie. Voortaan werd het bereiden van het eten gedaan waar de klanten het konden zien. Zo was het lopende buffet concept van het eetcafé geboren.

Op een bepaald punt draaide het zo goed bij het bedrijf, dat de stap werd genomen om een filiaal te openen in het buitenland. In 2007 opende ze een vestiging in Antwerpen. Een paar jaar later opende La Place zelfs een filiaal buiten Europa. Namelijk één in Bali en één in New York.

Tegenslagen

In de tijd waarin het bedrijf goed ging, ging het met moederbedrijf V&D slecht. Sterker nog, het bedrijf ging failliet en daarmee ook La Place. Echter besloot Jumbo om een deel van La Place over te kopen. Ze hadden bij lange na niet zoveel vestigingen meer, als dat ze eerst hadden. Maar ze wisten wel te overleven en draaide afgelopen jaar zelfs 11 procent meer omzet.